Få mer gjort på mindre tid – redovisningsekonomen tipsar!

I början av varje år, mellan Januari – Mars har vi i redovisningsbranschen otroligt mycket arbete att göra. Oftast lämnar klienter in högar efter högar med papper som måste sorteras och matas in i våra system. Detta är en extremt tidskrävande process och man tror varje år att man är redo för “rushen”, men oavsett hur mycket man vrider och vänder på det så är det alltid en väldigt överväldigande period. 

Genom åren har vi studerat produktivitet för att knäcka koden på frågan: Hur kan man få mer gjort på mindre tid?

I detta blogginlägget kommer vi att diskutera om några av våra absolut bästa tips för att förvandla dig till en produktivitetsmaskin! 

1. Plan Your Day The Night Before
2. Set Priorities On Your List Before You Start the Day.
3. Start on and complete most important task.

Brian Tracys produktivitetstips

Studera produktiva människor.
Lär dig av folk som har bemästrat ämnet. En hemlighet som ringer sant i alla områden i livet är : Studera dem som redan har gjort det du vill göra.Tusentals av människor har haft produktivitetsproblem och forskat och exprementerat för att knäcka koden om hur man kan bli mer produktiv.

Vi rekommenderar att du börjar studera produktivitet och implementerar ideérna som du får från materialet du studerar.

Vad för material bör jag studera?
1. Böcker: Bra författare som skriver inom ämnet är: Dan Kennedy, Brian Tracy, Gary Keller
2. Podcast: Framgångspodden
3. Hemsidor: Finns otroligt många blogginlägg om detta, om du inte vet var du ska börja kan du läsa detta blogginlägget där du får lära dig grundläggande principer och metoder för att jobba smart. 

Pomodoro tekniken:

Pomodoro tekniken är troligen den mest kända produktivitetstekniken runt om i världen. Vi på Redovisningsbyrå Göteborg använder tekniken dagligen för att få mer gjort på kortare tid.

Så fungerar det:
Steg 1: Sätt ett tydligt mål om vad du önskar att åstadkomma de närmsta 25 minuterna. (Vi brukar skriva ner målet i ett word dokument)

Steg 2: Förbered dig på att arbeta ostört. Detta innebär att sätt mobilen i flygplansläge, hämta ett glas vatten/kaffe/te, gå på toalletten, bestämma vilken musik som ska spelas under perioden du arbetar (om du ska ha musik på dvs), stäng ner ALLA flikar på datorn förutom den du ska arbeta med.

Steg 3: Starta en timer på 25 min och börja arbeta. Låt dig inte distraheras av någonting. Innan du startar varje session bör du ha inställningen att du ska vara så produktiv som om ditt liv berodde på det. Målet du satte för denna sessionen ska nås till varje pris. Du har inte råd med några disraktioner.

Steg 4: När timern ringer, avsluta raskt det du arbetar med. Öppna ditt word dokument och skriv en utvärdering. Nådde du målet? Vad var bra? Vad var dåligt? Vad kan du göra bättre nästa session?

Steg 5: Ta en “brain break”. Din hjärna behöver en kort 5 minuters paus efter allt arbetande. Det viktiga här är att du rör på dig. Gå ut på en bensträckare, få blodet att pumpa!

Steg 6: Gå tillbaka till steg 1 och repetera processen.

 

Vi hoppas att du tycker att detta blogginlägget har varit nyttigt och vi är superspända på att höra din upplevelse med att implementera dessa tekniker.